امتیاز کاربران

گروه بندی ویدیوها در یوتیوب

سازماندهی ویدیوها و گروه بندی ویدیوها در یوتیوب یکی از کاربردی روش ها برای کاربران یوتیوب است تا بتوانند بازدیدکنندگان کانال خود را راهنمایی کنند .

همراه ایرانی فالو باشید تا از نحوه انجام گروه بندی و تاثیرات آن صحبت کنیم .قطعاً زمانی که کتابی را برای خواندن در دست گرفته‌اید، متوجه این موضوع شده‌اید که هر بخش آن دارای موضوعی است.

بعضی از کتاب‌ها، به خصوص کتاب‌های تخصصی‌تر، بخش‌ها را با عنوان و سرفصل از هم جدا کرده‌اند تا کار خواندن برای خواننده آسان‌تر باشد و بعضی نیز بدون جدا کردن سرفصل‌ها، کتاب را پیش برده‌اند که خواندن این کتاب‌ها سخت‌تر است.

چرا؟ چون خواننده نمی‌داند که نویسنده روی چه موضوعی تمرکز کرده است و قرار است چه موضوعی را بخواند؛ مطالب آشفته و نامنظم خواهند بود. دقیقا سازماندهی و گروه بندی ویدیو های یوتیوب هم به همین شکل است شما باید برای جلوگیری از گمراه شدن کاربران چند نکات برای این کار انجام دهید.

اگر بخواهیم از یوتیوب به عنوان پلتفرمی برای سرگرمی استفاده کنیم، هرگز از آن خسته نخواهیم شد. اما کاربرد یوتیوب چیزی فراتر از سرگرمی می باشد .

برای مثال حتی در صورتی که شما در زمینه خاصی مهارت و توانایی زیادی دارید و می‌توانید با کیفیت مطلوبی به تولید محتوای ویدیویی بپردازید، به راحتی می‌توانید از یوتیوب به کسب درآمد برسید.

محتوای ویدیویی شما در صورت ارزشمند بودن مورد استفاده مخاطب یا مشتریان بالقوه شما قرار خواهد گرفت. به این ترتیب می‌توانید برند سازی کنید، رهبر کسب و کار خود شوید ، مشتری جذب کنید و این سازماندهی را گسترش دهید .

حتی اگر شما بخواهید در این سایت محتوای سرگرم کننده به اشتراک بگذارید، بازهم برد خواهید کرد در صورتی که ویدیوهای شما به تعداد بالایی به نمایش دربیاید، یا به عبارتی پربازدید شوند ، یوتیوب به شما پیشنهاد ارائه تبلیغ خواهد داد. جالب است بدانید به ازای هر بار دیده شدن ویدیوی شما که همراه با تبلیغات است، مبلغی را به حساب شما واریز خواهد کرد .

امروزه ویدیو ها، تبدیل به محبوب‌ترین محتوای فضای دیجیتال برای کسب اطلاعات و یا حتی گذراندن اوقات فراغت شده‌است. اما تفاوتی که باعث ایجاد یک قابلیت فوق‌العاده در یوتیوب شد، عدم فصل‌بندی یا بخش‌بندی ویدیو است.

در محتوای متنی، شما به کمک تیترها می‌توانید مستقیم به مطلب دلخواه خود دسترسی پیدا کنید. در ویدیو، قبلاً مجبور بودید از ابتدا تا انتهای ویدیو را تماشا کرده یا به صورت رندوم به دنبال قسمت موردنظر خود بگردید.

اما امروزه می توانید با گروه بندی و سازماندهی به این ویدیو ها راحت تر به دنبال مقصود خود بگردید و زودتر آن را پیدا کنید .

سازماندهی ویدیوها و گروه‌بندی ویدیوها در یوتیوب

قسمت بندی یا تایم استمپ timestamp چیست ؟

به قسمت بندی ویدیو های یوتیوب اصطلاحاً به آن تایم استمپ گفته‌می‌شود. که شما می‌توانید با مشاهده عنوان هر قسمت، مستقیماً بخش موردعلاقه خود را تماشا کنید.

این تغییر نه تنها باعث کم شدن بازدید ویدیوها نشد، بلکه رضایت مخاطبان از ویدیو افزایش‌ یافت و حتی در نتایج سرچ گوگل، اولویت با ویدیوهایی بود که قسمت بندی شده بودند . در نتیجه میزان بازدید این ویدیوها بیشتر شد.ارائه ی تایم استمپ (Timestamp) در یوتیوب به بازدید کنندگان امکان می دهد تا تنها بخشی از ویدیو را ببینند که به دنبالش هستند.

زمان بندی مناسب در بازاریابی ویدیویی, امری حیاتی است و به همین دلیل باید نحوه ی استفاده از تایم استمپ را یاد بگیرید تا بتوانید با بینندگانتان ارتباط خوبی برقرار کنید.

مزایای استفاده از timestamp یوتیوب

مزایای استفاده از timestamp یوتیوب

این قابلیت جالب و جدید یوتیوب باعث تمیز شدن ویدیو های یوتیوب شما شده و کانال شما به چشم کاربران حرفه ای تر به نظر می رسد. علاوه بر این ها timestamp یوتیوب مزایای دیگری دارد که ایرانی فالو خدمت شما عرض می کند :

• ایجاد سئو

استفاده از این قابلیت به جستجوی کانال شما در میان کاربران در پلتفرم گوگل و یوتیوب کمک می‌کند. چرا ؟ چون شما قادر خواهید بود تگ‌های بیش‌تری در هر قسمت از ویدئوی خود داشته باشید. برای بالا بردن جستجوی ویدئو خود با این قابلیت می‌توانید کلمه کلیدی ویدئو خود را در هر تقسیم‌بندی به صورت جمله یا عبارت بیاورید.

پس دراین صورت در هنگام ساخت محتوا باید دقت داشته باشید که عبارت کلیدی شما چندین بار در هر قسمت و در تگ‌ها تکرار شده باشد. در واقع Timestamps به گوگل می‌گوید که ویدیوی شما در مورد چیست، بدون اینکه نیازی به رفتن به یوتیوب باشد.

• تجربه بهتر

اگر کاربر به طور اتفاقی با یکی از ویدئوهای شما برخورد کرده باشد و به احتمال از مخاطبان اصلی کانال شما نباشد، احتمال دارد با مرور کردن عنوان های این تقسیم‌بندی ها و برخورد با قسمت مورد نظر خود جذب این ویدئو بشود.

در واقع برخی ویدیوهای یوتیوب طولانی هستند و نگه داشتن بینندگان از ابتدا تا انتها می‌تواند چالش برانگیز باشد. به خصوص که بسیاری از ما تمایل یا وقت تماشای یک ویدیوی 10 تا 20 دقیقه ای نداریم بنابراین افزودن Timestamps این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به بخش‌های مربوطه پرش کنند و زودتر پیش بروند.

همچنین کند کاربران می‌توانند با مرور عناوین این قسمت‌ها قبل از اینکه روی آن کلیک کنند، بدانند ویدیوی شما در مورد چیست.

نحوه ایجاد timestamp یوتیوب

برای ایجاد timestamp قبل از هر چیزی پیشنهاد می کنیم که از طریق لپ تاپ یا کامپیوتر این کار را انجام دهید و مراحلی که ایرانی فالو برایتان بازگو می کند را پیش ببرید :

• برای افزودن Timestamps وارد حساب کاربری خود شوید و ویدیویی را که می‌خواهید ویرایش کنید را انتخاب کنید.

• سپس Timestamps را می‌توانید به پایین توضیحاتتان اضافه کنید.

• ویدیویی را که می‌خواهید Timestamps را برای آن پیاده‌سازی کنید، انتخاب کنید.

• قسمت‌های کلیدی ویدئو خود را با مرور ویدئو مشخص کنید.

• به بخش ویرایش ویدئو مربوطه بروید (معمولا باید بهبه بخش Details از قسمت Your video ویدئوهای خود بروید)

• سپس در قسمت Description یا توضیحات پس از درج توضیحات و مقدمه باید Timestamps را با ثانیه و دقیقه مشخص کنید.

• به این منظور «TIMESTAMPS» را در پایین توضیحات تایپ کنید.

• در زیر «TIMESTAMPS» می‌توانید تقسیم‌بندی های زمانی با توضیح مربوطه را درج کنید.

• بنابراین زمان شروع را در ویدیو با فرمت «00:00» تایپ کنید، روی فاصله کلیک کنید، و سپس عنوانی را که انتخاب کرده اید تایپ کنید.

• سپس برای زمان‌بندی های دیگر این کار را تکرار کنید. به عنوان مثال اگر تقسیم بندی دوم شما از 00:30 شروع می‌شود باید آن را تایپ و سپس عنوان یا توضیح آن را درج کنید.

• پس از اضافه شدن تمام قسمت‌ها روی ذخیره کلیک کنید. در این صورت Timestamps شما به‌طور خودکار به زمانی که برای هر عنوان انتخاب کرده‌اید پیوند می‌خورد.

چیپتر چیست ؟

چیپتر روش دومی برای دسته بندی ویدیو های یوتیوب می باشد . چپتر‌ها نه تنها به بیننده‌ها می‌گویند که هر بخش از ویدیو در مورد چیست، بلکه به آن‌ها اجازه می‌دهند به راحتی قسمت‌های مورد علاقه‌یشان را پخش کنند و مجبور نباشند تمام ویدیو را کامل ببینند.

ابزار چپتر یوتیوب علاوه بر این به بیننده‌ها این امکان را می‌دهد تا به راحتی به قسمتی از فیلم بروند که می‌خواهند در مورد آن موضوع اطلاعات به دست آورند . به تازگی این امکان را هم فراهم کرده است که کاربران فهرست سرفصل‌ها و چپترها را هم در سمت راست ویدیوی یوتیوب ببینند.

اگر ویدیو چپتربندی شده باشد، سرفصل‌های آن در سمت راست نمایش داده می شود .

نحوه چیپتر کردن ویدیو های یوتیوب

افزودن نشانگرهای چپتر روی ویدیوی یوتیوب بسیار کار راحت و ساده ای می باشد . فقط کافی است مراحل زیر را همراه ایرانی فالو طی کنید:

1. وارد کانال یوتیوب خود شوید.

2. به ویدیویی که می خواهید ویرایش کنید بروید.

3. «Edit Video» را در زیر ویدیو انتخاب کنید.

4. در صفحه «Add details» و در کادر «Description» ، فهرستی از تایم استمپ و عناوین را طبق فرمت صحیح اضافه کنید.

5. برای اینکار ابتدا زمان دقیق شروع بخش اول ویدیو، سپس خط فاصله ( – ) و سپس عنوان آن چپتر را تایپ کنید.

6. در خط بعدی، همین کار را برای بخش بعد و غیره انجام دهید.

7. روی «Save» کلیک کنید.

8. سپس چپترها در کنار نوار اسکرابر و در قسمت دیسکریپشن به عنوان «بخش» نمایش داده می شوند. می‌توانید این کار را حین آپلود ویدیوی خود یا بعداً در هنگام ویرایش آن هم انجام دهید.
• نکته : شما این امکان را دارید که عناوین هر بخش را به زبان فارسی یادداشت کنید .

مزایای چیپتر کردن ویدیو های یوتیوب

• چپترهای یوتیوب در سرچ گوگل نیز ارزش بسیار زیادی دارند. وجود این چپترها به ویدیوی شما کمک می‌کند تا جزو کلیپ‌های پیشنهادی گوگل نمایش داده شوند.

اگر کسی در گوگل درباره موضوعی خاص سرچ کند، کلیپ‌های پیشنهادی گوگل دقیقاً همان چپتر که ویدیو در مورد آن صحبت کرده است را به کاربر نشان می‌دهد .

به این ترتیب کاربر روی ویدیوی شما کلیک و همان بخش مورد نظر را مشاهده می‌کند. این ویژگی، کاربرپسند و user friendly خواهد بود . همینطور نشانگرهای چپتر یوتیوب در زمان استفاده از موبایل هم در صفحات جستجوی گوگل قابل مشاهده خواهند بود .

• چیپتر یک مزایای دیگری که دارد این است که باعث می شود بیننده‌ ها ویدیوهای شما را بهتر ببینند، از آن لذت ببرند و قسمتی را که دوست دارند به‌راحتی ببینند .

دسته‌بندی پیش فرض ویدیوهای یوتیوب
همانطور که تا الان متوجه شدید برای دسته‌بندی ویدیوهای یوتیوب راه و روش‌های زیادی وجود دارد که دوتا از این روش‌ها را به شما توضیح دادیم .

یکی دیگر از این روش‌ها دسته‌بندی پیش فرض ویدیوهای یوتیوب است که موضوعات مختلفی داشته است که شما می‌توانید با ایجاد موضوع آن ها را گروه ‌بندی کنید .همراه ایرانی فالو باشید تا نحوه انجام این کار را به شما آموزش دهیم .

ساده ترین راه برای افزودن دسته به محتوا های یوتیوب خود این است که دسته بندی پیش فرض کانال خود را تنظیم کنید و فرآیند آپلود ویدیو را بهینه کنید.
مراحل زیر را دنبال کنید:

1. به YouTube Channel Studio بروید .

2. روی عکس پروفایل خود و انتخاب “YouTube Studio” کلیک کنید .

3. “تنظیمات” را انتخاب کنید .

4. در نوار سمت چپ، به پایین پیمایش کرده و “settings” را انتخاب کنید.

5. حالا در منوی تنظیمات، می توانید دسته بندی پیش فرض کانال خود را ویرایش کنید.

6. Upload Defaults” را انتخاب کنید و به “Advanced Settings” بروید .

7. از آنجا، محتوای شما روی یک دسته پیش‌فرض تنظیم می‌شود، به این معنی که هر ویدیویی که پست می‌کنید تحت آن دسته برچسب‌گذاری می‌شود . مگر اینکه آن را به صورت دستی تغییر دهید.

8. اگر جایگاه مشخصی داشته باشید و بیشتر ویدیوهای خود را در یک دسته بندی خاص پست کنید، این فرآیند آپلود ویدیو شما را بسیار آسان تر می‌کند.همچنین می‌توانید از این بخش برای ویرایش عنوان و توضیحات پیش‌فرض هر ویدیو استفاده کنید .

مزایای چیپتر کردن ویدیو های یوتیوب

نمونه های دسته بندی یوتیوب

• How to and style

این موضوع تقریبا یک دسته بندی آموزشی حساب می‌شود. در این دسته یک ویدیوی یوتیوب را می‌بینید تا یاد بگیرید چگونه پارک موازی کنید . یا چگونه یک کابین از ابتدا بسازید، این‌ها همان کانال‌های آموزشی هستند. انواع کاردستی یک زیرمجموعه بسیار بزرگ در داخل این دسته بندی است و مردم دوست دارند نحوه انجام صنایع دستی و پروژه‌های ساده را تماشا کنند. Minute Crafts این موضوع از دسته بندی ها یکی از کانال‌ها معمولا خیلی معروف اند و در محتوای تقریباً کوتاه طرفداران بسیار زیادی دارد.

• سرگرمی Entertainment

مقوله سرگرمی به پوشش همه چیز مربوط به فرهنگ پاپ و افراد مشهور می پردازد. به شرکت هایی مانند TMZ یا Extra!توجه کنید. که کل مدل کسب و کار آن ساخت محتوا و اخبار حول زندگی افراد مشهور است.برای مثال، کمی بیش از یک ماه پیش کریس راک توسط ویل اسمیت در مراسم اسکار سیلی خورد و ویدیوی یوتیوب از آن درگیری یک شبه ده ها میلیون بازدیدکننده داشت!

سایر ویدیوهای مرتبط با این حادثه نیز در طول زندگی تبلیغاتی آن رویداد میلیون ها و میلیون ها بازدید به دست آوردند.وقتی اتفاق مهمی در صنعت سرگرمی رخ می‌دهد، بازدیدها در این دسته بندی ویدیوهای یوتیوب به شدت افزایش می‌یابد.

همین ویدیو ها با قرار گرفتن در قسمت دسته بندی سرگرمی جز یکی از بهترین دسته‌بندی‌های یوتیوب شده است .

• کمدی comedy

کمدی به مقوله بسیار بزرگی در یوتیوب تبدیل شده است، زیرا اکثر یوتیوبرها سعی می‌کنند محتوای خود را خنده‌دار کنند، به این دلیل که مردم را درگیر می‌کند و محتوا را سرگرم‌کننده‌تر می‌کند. کانال‌های زیادی روی پلتفرم مانند Smosh»و «CollegeHumor»وجود دارد که کانال خود را حول محور کمدی و پیشرفت طراحی می‌کنند.

یکی دیگر از منابع عالی کمدی در یوتیوب استند آپ کمدی است و تعداد زیادی کمدین ها, کلیپ‌ها و قطعاتی از مطالب خود را در یوتیوب آپلود می‌کنند. کانال‌هایی مانند «نتفلیکس یک شوخی است»، «کمدی سنترال» و «کارخانه خنده» راهی عالی برای یافتن استندآپ‌های خنده‌دار می باشند .

ویدیوهای شوخی در گذشته جزء اصلی کمدی یوتیوب بودند، اما در طول سال‌ها پس از چندین اتفاق که در آن یوتیوبرهای شوخی قانون را زیر پا گذاشتند، به خود آسیب رساندند و حتی به دلیل محتوا به دیگران آسیب زدند، به آرامی از مقوله کمدی خارج شدند. این موضوع به سرعت از سرگرمی بی ضرر به آزار و اذیت واقعی و مزاحمت عمومی تبدیل شد.

اما مجدد دسته کمدی توانست اعتبار خود را بین یوتیوبر ها پیدا کند و بیننده‌های زیادی مشتاق به دیدن ویدیوهای کمدی شدند . در این صورت امروزه دسته کمدی جز بیشترین و بهترین بازدید کننده‌های ویدیو یوتیوب است .

• سفر و رویداد ها Travel and Events

سفر و رویدادها درواقع یک مقوله یوتیوب درباره مفهوم سفر، جاذبه‌ها ، اتفاقات و گردشگری است. کانال‌های سفر معمولاً ولاگ‌های مسافرتی هستند که کریتورهای مستقل دارد و مکان‌های جالبی را در سراسر جهان نشان می‌دهد.

یکی از بهترین کانال‌های موجود در یوتیوب کانال های هستند که ویدئوهای رویدادها را می‌سازد که در آن به رویدادها، گردهمایی‌ها و همایش‌ها در سراسر کشور می‌رود .

تا با عجیب‌ترین افرادی که تاکنون ملاقات کرده‌اید مصاحبه کند.
آن ها اساساً محل جمع شدن همه دیوانه‌ها را پیدا می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند 10 دقیقه در یک میکروفون صحبت کنند.
ان ها در بسیاری از رویدادهای سیاسی مهم در سال‌های اخیر حضور داشته اند

. از راهپیمایی کامیون‌داران دی سی در زمستان گذشته تا اعتراضات زندگی سیاه‌پوستان در مینه‌سوتا در تابستان چند سال اخیر .ان ها اخیراً حتی به اوکراین سفر می کنند تا در آنجا با غیرنظامیان و شبه نظامیان داوطلب گرفتار در منطقه جنگی مصاحبه کنند .

محتوای سفر و رویداد ها شامل مصاحبه با افراد در محیط‌های بسیار بحث برانگیز و تابو هم می باشد . البته مهم ترین ویژگی یک گردشگر باید این باشد که هیچ سبک زندگی یا ایدئولوژی را تایید یا تحقیر نکند.

گروهبندی و سازماندهی ویدیوهای یوتیوب یکی از معدود کارهایی هست که به کریتورها کمک می‌کند تا بازدید بیشتری در کانال خود داشته باشند . انجام گروه بندی ویدیو هاهمانطور که صحبت کردیم باعث بهتر دیده شدن کانال یوتیوب شما می‌شود . ایرانی فالو نحوه انجام این ویژگی ضروری یوتیوب را برای شما بازگو کرد .

امیدواریم توانسته باشیم با یاددهی این روش جدید به شما کاربران عزیز کمک بزرگی کرده باشیم . ما اینجا هستیم تا مسیر پیشرفت شما را کوتاه و ساده‌تر کنیم .

اگر در هر زمینه از شبکه‌های اجتماعی سوالی داشتید با در میان گذاشتن تیم ایرانی فالو می‌توانید به پاسخ سوال‌های خود برسید . مطمئن باشید ما در اولین فرصت به شما کمک خواهیم کرد .

نمونه های دسته بندی یوتیوب

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها