امتیاز کاربران

آخرین آپدیت استارلینک

آخرین آپدیت استارلینک شامل چندین تجهیزات ‌و کاربرد های جدید می باشد که جلوتر همراه با ایرانی فالو برای شما بازگو می کنیم .

اما قبل از هر چیزی برای خیلی از شما سوال اینجاست که استارلینک چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

استارلینک می‌تواند دسترسی به اینترنت را عملاً در هر نقطه از کره خاکی مهیا سازد. هدف پروژه استارلینک  که برنامه ریز آن ایلان ماسک است این می باشد که هزاران ماهواره کوچک به فضا پرتاب شده و در مدار پایینی زمین جای بگیرند.

سپس همین ماهواره‌ها قادر به مخابره سیگنال‌های سریع اینترنتی به زمین خواهند بود . استارلینک در درجه اول بر ارائه اینترنت پرسرعت با کمترین تأخیر و بیشترین پهنای باند در نقاط دورافتاده و روستایی در سطح جهان متمرکز است.

از سپتامبر ۲۰۲۲، قیمت این سرویس از ۱۱۰ دلار در ماه شروع می‌شود و هزینه سخت افزار آن هم چیزی در حدود ۵۹۹ دلار برآورد شده است.

در واقع، برخلاف تصور بعضی از افراد استارلینک اینترنت ماهواره ای رایگان نیست، مگر در موارد خاصی که خود شرکت تصمیم بگیرد در ازای ارائه آن هزینه‌ای دریافت نکند، مثل اینترنت ماهواره ای رایگان اوکراین.

حالا سوال اینجاست ایلان ماسک کیست ؟  ایلان ماسک که نام کامل او «ایلان ریو ماسک» است در سال ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی به دنیا آمد.

او در دو دانشگاه کویینز و پنسیلوانیا درس خوانده است که دو مدرک تحصیلی لیسانس فیزیک و لیسانس اقتصاد دارد. ماسک بنیانگذار شرکت‌هایی مانند تسلاموتورز و اسپیس ایکس است .

دارایی او در ژانویه ۲۰۲۱، چیزی حدود ۲۰۹ میلیارد دلار، برآورد شده است که با این حساب در حال حاضر، ثروتمندترین فرد جهان به شمار می‌آید .

آخرین آپدیت استارلینک

تاریخچه استارلینک

پروژه استارلینک در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و ماهواره‌های آزمایشی اولیه در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی پرتاب شدند . مجموعه دوم ماهواره‌های آزمایشی و اولین اعزام بزرگ بخشی از سیستم، در سال ۲۰۱۹  اتفاق افتاد.

در ماه August سال ۲۰۲۰ نسخه آزمایش خصوصی این اینترنت در شمال ایالات متحده آمریکا و کانادا راه‌اندازی شد و به فضا پرداب شد و در نوامبر سال ۲۰۲۰ به صورت عمومی به آزمایش گذاشته شد.

اِسپیس‌اِکس قصد دارد پروژه استارلینک را تا اواخر سال ۲۰۲۱ و سال ۲۰۲۲ به پوشش تقریباً جهانی رساند .

تجهیزات اینترنت استار لینک

برای اتصال به اینترنت استارلینک باید تجهیزات مورد نیاز این پروژه را نصب و در دسترس داشته باشید.

همانطور که میدانید پروژه استارلینک در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و ماهواره‌های آزمایشی  در فوریه سال ۲۰۱۸ پرتاب شدند. و شرکت اِسپیس‌اِکس پروژه استارلینک را در اواخر سال 2021 و اواسط 2022 به پوشش تقریبا جهانی رساند .

سرویس را از وب‌سایت رسمی این شرکت سفارش دهید و علاوه بر آن اپلیکیشن رسمی این شبکه اینترنت را نیز دانلود کنید. برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیازی به کمک متخصص نیست و افراد می‌توانند این سرویس را خودشان راه‌اندازی کنند.

پس از راه‌اندازی اپلیکیشن این سرویس باید محل مورد نظر را از نظر وجود موانع بررسی کنید زیرا استارلینک در محیط‌هایی که فشرده و پر از ساختمان باشد مملوء از درخت باشد به درستی کار نمی کند.

دیش استارلینک نیازمند دسترسی به گستره‌ای از آسمان به اندازه‌ی حدود ۱۰۰ درجه است .برای پیدا کردن منطقه مناسب می‌توان از اپلیکیشن این شرکت استفاده کرد که با استفاده از دوربین تلفن همراه آسمان را اسکن کرده و مناسب بودن یا نبودن منطقه‌ای که انتخاب کرده‌اید را به شما گزارش می‌دهد .

مورد بعدی که باید به آن توجه کنید بعد از انتخاب منطقه مناسب،  باز کردن کیت تجهیزات استارلینک است . این کیت شامل یک دیش به عنوان آنتن، یک پایه نصب، کابل، روتر بی‌سیم و سیم برق روتر است که به صورت مجزا به دست کاربر می‌رسند و فرد باید طبق دستورالعمل آن را سرهم کند.

پس از نصب و راه‌اندازی و روشن کردن روتر، چندین دقیقه طول می‌کشد تا یک شبکه‌ی اینترنت جدید با نام “STINKY” در بخش تنظیمات Wi-Fi تلفن همراه شما ظاهر شود. پس از اتصال، این شبکه از شما می‌خواهد تا نام و رمز عبور جدید تعیین کنید.

هنگامی که این مرحله را به پایان برسانید، اتصال شما برقرار می‌شود. این را در خاطر داشته باشید که استارلینک به برق ۱۰۰-۲۴۰ ولت متناوب شهری نیاز دارد و دیش استارلینک بین ۵۰ تا ۷۵ وات انرژی مصرف می‌کند .

تجهیزات اینترنت استار لینک

تفاوت استارلینک با دیگر ماهواره های مخابراتی چیست ؟

ماهواره‌های کنونی مخابراتی در مدار ۳۶ هزار کیلومتری زمین قرار دارند. این فاصله زیاد باعث می‌شود تا استفاده از اینترنت‌های ماهواره‌های کنونی با تاخیر قابل ملاحظه، خدمات ضعیفی را عرضه کنند. این خدمات با تاخیری که حدود ۲۴۰ میلی ثانیه است کار می‌کند.

برای آنکه اینترنت برقرار باشد، امواج باید فاصله ۳۶ هزار کیلومتری از زمین را که با سرعت نور طی می‌شود چندین بار طی کنند. اما قرار گرفتن در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین این تاخیر را عملا از بین می‌برد.

ماهواره‌های استارلینک در مدار نزدیک زمین قرار می‌گیرند که تقریبا ۷۲ برابر نزدیک‌تر از ماهواره‌‌های مخابراتی دیگر به زمین است . این نزدیک‌تر بودن کیفیت بیشتر اینترنت را ایجاد می‌کند.

برای دریافت امواج ماهواره استارلینک به یک سیستم کوچک دریافت و ارسال امواج نیاز است که توسط استارلینک عرضه می‌شود. سرعت این شبکه در گام اول ۱۰۰ مگابیت در ثانیه و در فاز نهایی به بیش از یک گیگ در ثانیه می‌رسد.

سرعت اینترنت استارلینک

صورت فلکی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به‌ افزایش سرعت دانلود خیره‌کننده در آلمان ادامه می‌دهد.یکی از کاربران ردیت پس‌ از مهاجرت به روستایی در آلمان، سرعت استارلینک را مورد آزمایش قرار داده است.

نتیجه‌ی این بررسی نشان می‌دهد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در آلمان، سرعت بسیار بالایی دارد که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، ازدحام کمتر و همچنین نوع قرارگیری ماهواره‌ها در مدار زمین است.

 اسپیس‌ایکس به‌تدریج در حال افزایش تعداد ماهواره‌های خود می باشد که در نهایت قصد دارد شبکه‌ای متشکل از هزاران ماهواره روی مدار زمین داشته باشد.

WccfTech می‌نویسد سرعت دانلود ۵۰۰ مگابیت‌برثانیه ی استارلینک در نواحی شمالی آلمان، موضوع جدیدی نیست و از سال ۲۰۲۱ چندین کاربر داده‌های مشابهی را به‌اشتراک گذاشته‌اند.

بلافاصله پس‌ از ارائه‌ی عمومی ، به‌دلیل سرعت دانلود بسیار بالا در سرتاسر جهان شناخته و به‌همین دلیل میلیون‌ها نفر برای دریافت خدمات اتصال اینترنت ماهواره‌ای در سرویس مذکور ثبت‌نام کردند. همین نتیجه باعث شد شرکت زیرمجموعه‌ی اسپیس‌ ایکس با کاهش ظرفیت مواجه شد.

هجوم کاربران در برخی مناطق مثل آمریکا باعث کاهش درخورتوجه سرعت اینترنت استارلینک شد و به‌همین‌دلیل شرکت مورداشاره برای نشان دادن پتانسیل‌ شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای خود تست سرعت جدیدی ارائه کرده است.

Starlink داده‌های نامحدودی را با سرعت بالا (تا 150 مگابایت بر ثانیه) از طریق مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک نشان می دهد .

SpaceX قصد دارد تا در ماه‌های آتی این نرخ را دوبرابر کند. مطابق آخرین تست سرعت توسط اوکلا Ookla)، starlink سریع‌ترین سرعت متوسط دانلود خود را در 3 ماهه اول 2022 به صورت‌های زیر ثبت کرده است:

  • 160 مگابایت بر ثانیه در لیتوانی
  • 91 مگابایت بر ثانیه در آمریکا
  • 97 مگابایت بر ثانیه در کانادا
  • 124 مگابایت بر ثانیه در استرالیا

105.91 مگابایت بر ثانیه درمکزیک. این سرعت بیش‌ترین سرعت اینترنت ماهواره‌ای در آمریکای شمالی است.

همچنین تست سرعت نشان داده که سرعت آپلود در آمریکا حداقل 33 % منحنی نزولی داشته و از 16.29 در 3 ماه اول 2021 به 9.33 مگابایت بر ثانیه در 3 ماه دوم 2022 کاهش یافته است مطابق اطلاعات سایت Starlink سرعت و تأخیر در اکثر لوکیشن‌ها 20 میلی‌ثانیه است.

هزینه استفاده‌ از استارلینک چقدر است؟

استارلینک سه محصول زیر را ارائه می‌دهد که هرکدام برای نوع استفاده خاصی طراحی شده و امکانات متفاوتی دارند ایرانی فالو این امکانات را برای شما ذکر می کند :

  1. اینترنت استارلینک. این بسته برای مصارف مسکونی طراحی شده است و هزینه آن شامل ۱۱۰ دلار برای اشتراک ماهانه و ۵۹۹ دلار برای خرید سخت‌افزار مورد نیاز است.
  1. کسب و کار استارلینک. بسته کسب و کار دو برابر قابلیت آنتن دهی بسته مسکونی را به همراه سرعت اینترنت سریع‌تر ارائه می‌دهد. هزینه آن ۵۰۰ دلار در ماه با یک هزینه تجهیزات ۲۵۰۰ دلار است.
  1. استارلینکRV. کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده به SpaceX اجازه داد تا از استارلینک برای وسایل نقلیه متحرک، از جمله وسایل نقلیه تفریحی، خطوط هوایی، کشتی‌ها و کامیون‌ها استفاده کند.
    بنابراین، افرادی که در جاده هستند اکنون می‌توانند با پرداخت ۱۳۵ دلار در ماه به اضافه ۵۹۹ دلار برای سخت افزار به سرویس استارلینک RV دسترسی داشته باشند.

برای درخواست سرویس، کاربر باید آدرس خود را در وب سایت استارلینک وارد کند تا در دسترس بودن خدمات در منطقه خود را بررسی کند.

اگر این سرویس در منطقه در دسترس نباشد، استارلینک تاریخ تقریبی از زمان رسیدن آن را ارائه می‌دهد. اکثر کاربران برای ماه‌ها در لیست انتظار باقی می‌مانند و بیشتر لیست‌های انتظار به اوایل سال ۲۰۲۳ منتقل شده‌اند.

برای مناطق تحت پوششی که خدمات در حال حاضر در دسترس است، استارلینک درخواست‌های خدمات را بر اساس اولویت‌ ثبت نام مورد بررسی قرار می‌دهد.

هزینه استفاده‌ از استارلینک چقدر است ؟

موانع و شرایط استفاده از استارلینک چیست ؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink)  با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی نامساعد طراحی شده است. با توجه به وب سایت این شرکت: «ثابت شده است که استارلینک که برای برآوردن در طیف وسیعی از دما و شرایط آب و هوایی طراحی و آزمایش شده است .

استارلینک در برابر سرما و گرمای شدید، برفک، باران شدید و بادهای شدید مقاومت می‌کند و حتی می‌تواند برف نشسته روی گیرنده خود را ذوب کند.» استارلینک از ماهواره‌های LEO و یک آنتن آرایه‌ای فازی برای کمک به حفظ عملکرد خود در شرایط آب و هوایی نامساعد استفاده می‌کند.

در ادامه به بررسی چگونگی عملکرد ماهواره استارلینک در شرایط مختلف آب و هوایی و وجود عوامل مزاحم می‌پردازیم:

  • هوای ابری : یک روز ابری معمولی روی استارلینک تأثیری نخواهد گذاشت. با این حال، ابرهای طوفانی می‌توانند بر سیگنال‌ها تأثیر بگذارند، زیرا تمایل به ایجاد باران دارند که ممکن است باعث قطع سیگنال شود. ابرهای طوفانی نیز مرطوب‌تر و متراکم‌تر هستند که می‌تواند نقش مهمی در تخریب سیگنال ماهواره ایفا کند.
  • باران : باران ملایم معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما یک بارندگی شدید می‌تواند بر کیفیت سیگنال استارلینک تأثیر بگذارد. باران شدید با ابرهای غلیظ و متراکم همراه است. هر چه ابرها متراکم‌تر باشند، احتمال مسدود شدن سیگنال‌های رادیویی که به ماهواره‌های استارلینک می‌رسند و از آن‌ها می‌آیند، بیشتر می‌شود.
  • بادها : یک دیش استارلینک که به درستی محکم شده و نصب شده باشد و تکان نخورد و حرکت نکند تحت تأثیر بادهای شدید قرار نخواهد گرفت. دیش استارلینک دارای یک آنتن آرایه فازی است که می‌تواند ماهواره‌هایی را که در بالای سر خود پرواز می‌کنند بدون نیاز به حرکت فیزیکی ردیابی کند. این همچنین به جلوگیری از قطع شدن سیگنال کمک می‌کند.
  • برف : بارش برف خفیف نباید بر سیگنال‌های استارلینک تأثیر بگذارد، اما برف سنگین به دلیل تجمع رطوبت می‌تواند عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. دیش استارلینک دارای عملکرد گرمایشی است که برف را به طور خودکار ذوب می‌کند، اما اگر تجمع برف در بالای دیش باشد، ممکن است برای جلوگیری از مشکلات سیگنال، آن را به صورت دستی تمیز کنید.
  • باران و یخ : مانند باران و برف، برف و یخ سنگین نیز می‌تواند بر سیگنال‌های استارلینک تأثیر منفی بگذارد. عملکرد گرمایش به طور خودکار یخ و برف را ذوب می‌کند، اما یک اتفاق یخ زده یا بارانی سنگین نیاز به مداخله دستی برای تمیز کردن دیش دارد.
  • مه :مه معمولی نباید سیگنال استارلینک را تحت تأثیر قرار دهد، اما مه غلیظ می‌تواند باعث از دست دادن یا قطع سیگنال شود. مه سنگین رطوبت زیادی را حمل می‌کند و می‌تواند به اندازه کافی متراکم باشد که سیگنال را قطع کند.
  • اختلال و پارازیت : تجربه استفاده از خدمات اینترنت استارلینک در منطقه‌ای که به خاطر عوامل مختلف رادیویی به صورت عمدی یا غیرعمدی تحت تاثیر قرارگرفته است نشان می‌دهد که مجموعه گیرنده و فرستنده‌های استارلینک توانایی عبور از این گونه اختلالات را دارند.

استارلینک در ایران قابل استفاده می باشد ؟

از زمان معرفی خدمات اینترنتی استارلینک بحث ورود آن به ایران مطرح بوده است. با افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک، از نظر تئوری قابلیت دریافت سرویس استارلینک در ایران هم فراهم است.

اما مسئله دسترسی به استارلینک در ایران محدود به مسائل فنی و پوشش شبکه‌ی ماهواره‌ای آن است.اخیرا بحث ارائه خدمات استارلینک در ایران توجه زیادی به خود جلب کرده است.  

علاوه بر موانع در استارلینک، یک مورد دیگر که دسترسی به خدمات اینترنت استارلینک را  در ایران با مانع مواجه می‌کند که بحث تامین دستگاه مورد نیاز برای برقراری ارتباط است.

این دستگاه‌های خانگی مورد نیاز علاوه بر قیمت بالایی که دارند، با محدودیت برای خرید اشتراک هم مواجه هستند. در واقع اگر دیش و متعلقات استارلینک هم وارد بازار شده و در دسترس قرار گیرد، امکان خرید اشتراک و تبادل مالی به آسانی فراهم نیست.

لازم به ذکر است که تا لحظه نگارش این مقاله ایرانی فالو، هیچ دسترسی رسمی برای استارلینک در ایران فعال نشده و نصب اپلیکیشن رسمی آن هم کمکی به این دسترسی نخواهد کرد.

آپدیت استارلینک

برای اپدیت استارلینک در ایرانی فالو باید بگوییم که اسپیس ایکس در وب‌سایت استارلینک صفحه جدیدی برای سرویسDirect to Cell راه‌اندازی کرده است که خبر از اتصال استارلینک برگوشی‌های هوشمند را مشخص می‌کند.

این سرویس از سال 2025 اینترنت ماهواره‌ای را به گوشی های عادی در سراسر جهان می‌آورد، البته پیش از آن و از سال 2024 امکان ارسال پیامک برای کاربران فراهم می‌شود.

استارلینک می‌گوید تمام گوشی‌های LTE می‌توانند به شبکه متصل شوند و هرجایی که آسمان را ببینید، می‌توانید از سرویس Direct to Cell استفاده کنید.

برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در گوشی و همچنین ارسال پیامک و ارتباط صوتی، نیازی به تغییر در سخت‌افزار یا نرم‌افزار گوشی نخواهد بود و حتی به اپلیکیشن مخصوصی هم نیاز نخواهید داشت.

درنهایت باید گفت که اگرچه استارلینک با این سرویس می‌تواند اینترنت ماهواره‌ای را به گوشی های عادی بیاورد، اما به‌صورت قانونی باید در کشورها با اپراتورها همکاری کند.

برای مثال این سرویس در ایالات‌متحده با همکاری T-Mobile در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

در این مقاله با اینترنت ماهواره ای استارلینک آشنا شدید . اینکه  استارلینک ایلان ماسک یکی از فواید اینترنت برقرار ارتباط با دیگران است و با نهایی شدن پروژه جدید استارلینک ارتباطات به شکل آسان تری بین تمام مردم دنیا ایجاد خواهد شد .

این می‌تواند تحول بزرگی در صنعت ارتباطات ایجاد کند. با این وجود هنوز این پروژه در نسخه آزمایشی خود قرار دارد و تا نهایی شدن فاصله زیادی باقی مانده است. در این مقاله نیز ما به سیر تا پیاز اینترنت استارلینک پرداختیم و در رابطه با تجهیزات، هزینه ها و نحوه استفاده از آن صحبت کردیم.

در این باره که برای اتصال به این ماهواره به چه تجهیزاتی نیاز دارید ‌. در نهایت هم بررسی کردیم که با اجرایی شدن پروژه استارلینک بصورت جهانی، کاربران داخل ایران برای استفاده از این فناوری، ممکن است با چه مسائلی روبرو شوند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله، آشنایی مطلوبی با این اینترنت ماهواره ای پر سرو صدا آشنا شده باشید . امیدواریم که با این مقاله از ایرانی فالو نهایت اطلاعات را درباره ی ماهواره مخابراتی استارلینک کسب کرده باشید .

آپدیت استارلینک

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها