امتیاز کاربران

آموزش کامل استفاده از واتساپ بیزینس و نکات طلایی

آموزش کامل استفاده از واتساپ بیزینس و نکات طلایی را در وبلاگ ایرانی فالو فرا گیرید .

واتساپ در سال 2009 راه‌اندازی شد و در طول زمان به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان متنی و صوتی و همینطور یکی از شبکه ‌های اجتماعی در جهان شناخته شد.

استفاده از واتس ‌اپ رایگان است و بخشی از جذابیت این برنامه این است که برروی سیستم عامل‌های مختلف از جمله اندروید آیفون ویندوز و مک قابل کارکرد است و به پیام‌رسانی کمک می‌کند.

شما به‌وسیله‌ آن می‌توانید پیام را ارسال، تماس صوتی برقرار و گفتگوهای ویدئویی را از طریق دسکتاپ و یا موبایل خود میزبانی کنید .

این برنامه برای ارسال تمام پیام‌های کاربران از جمله از متنی، صوتی و تصویری از اتصال اینترنت و شماره تلفن شما استفاده می‌کند .

در حال حاضر به دلیل نزدیک شدن واتس اپ به تعداد کاربران فیس بوک یعنی ۲.۷ میلیارد کاربر در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، متوجه شدیم که یک شاهکار شگفت انگیز دیگر توسط متا خلق شده است.

اما این مورد فقط در مورد تعداد زیاد کاربران نیست، بلکه به تعامل توسط این اپلیکیشن هم ارتباط پیدا می‌کند.

به طور میانگین کاربران واتساپ روزانه حدود ۶۵ میلیارد پیام ارسال می‌کنند که حدود ۷۵۰ هزار پیام در ثانیه را شامل می‌شود.

در مقایسه با روش‌های سنتی ارتباط با مشتریان مانند ایمیل، ۸۰ درصد از پیام‌های ارسال شده به واتس اپ، در عرض ۵ دقیقه مشاهده می‌شوند.

پس این خلق متا نامش واتساپ بیزینس است .امروزه بیش از ۵ میلیون کسب و کار در برنامه بیزینس حضور دارند و تعداد بیشتری هم با یک حساب API ثبت شده‌اند.

حتی جالب است بدانید این خدمت شباهت زیادی به خدمات پیام کوتاه  (پنل‌های اس‌ام‌اس) دارد اما تفاوت بارز آن، این است که هزینه استفاده از واتس ‌اپ  به‌میزان قابل‌ توجهی کمتر از پیام کوتاه است.

حالا که مقداری با این شبکه‌ های اجتماعی محبوب آشنا شدید، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این پلتفرم با ایرانی فالو تا انتهای مطلب همراه باشید.

آموزش کامل استفاده از واتساپ بیزینس و نکات طلایی

نحوه نصب واتساپ بیزنس

  1. ابتدا لازم است تا واتس اپ بیزینس را از یک فروشگاه اینترنتی نصب کنید همچنین می توانید در گوگل Whatsapp business را سرچ کنید و به طور مستقیم برنامه آن را دانلود کنید.
  1. بعد از نصب و باز کردن برنامه صفحه ای مقابل شما قرار می گیرد که از شما می خواهد با قوانین واتس اپ موافقت نمایید. لازم است دکمه Agree and continue را فشار دهید.
  1. در صورتی که قبلا واتس اپ بر روی گوشی خود دارید و می خواهید آن را به اکانت بیزینستون تبدیل کنید مراحل پائین را مطالعه کنید و در صورتی که به تازگی می خواهید شماره خود را در واتس اپ بیزینس وارد کنید گزینه Use a different number را انتخاب کنید.
  1. در این مرحله بعد از وارد کردن شماره تماس خود کد چد رقمی برای شما ارسال می شود لازم است کد را وارد کرده و دکمه next را بزنید.
  1. بعد از اینکه این فرآیند را انجام دادید پیامی مبنی بر اینکه آیا می خواهید بک اپی را به واتساپ برگردانید برای شما ارسال می شود در صورت تمایل به برگرداندن بک اپ گزینه continue را انتخاب کنید.

نحوه فعالسازی واتساپ بیزنس

  1. برای نصب واتساپ بیزینس در صورتی که یک حساب تجاری در پلتفرم معمولی دارید، ابتدا از اطلاعات چت خود در فضای ابری نسخه پشتیبان تهیه کنید.
    برای این کار کافیست بر روی سه نقطه در گوشه سمت راست کلیک کرده و به بخش تنظیمات بروید.
  1. در صفحه باز شده گزینه «چت» را انتخاب کنید. سپس از منو بر روی Back up Chat ضربه بزنید و گزینه Back up را انتخاب کنید.
  1. در مرحله بعد، از گوگل پلی برنامه واتساپ بیزینس را دانلود و نصب کنید. بعد از نصب، برنامه را باز کرده و بر روی گزینه agree and continue ضربه بزنید.
  1. در مرحله بعد به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که از شما شماره سیم کارتی را که قصد بیزنس کردن آن را دارید می‌خواهد. در صورتی که می‌خواهید سیم کارتی که با آن واتساپ دارید به اکانت بیزینسی تبدیل شود، آن را انتخاب و در غیر این صورت بر روی use a different number ضربه بزنید.
  1. در حالت دوم شماره سیم کارت خود را وارد کرده و گزینه next را انتخاب کنید. در مرحله بعدی کدی برای سیم کارت شما ارسال می‌شود که باید آن را در فیلد مورد نظر وارد کنید. در صورتی که پیامکی برای شما ارسال نشد بر روی گزینه تماس ضربه بزنید تا از طریق پیام صوتی کد برای شما خوانده شود.
  1. بعد از انجام این مراحل واتساپ بیزنس شما راه‌اندازی شده است که می‌توانید در صفحه باز شده پروفایل کسب و کار خود را تکمیل کنید و بر روی next ضربه بزنید.
    بعد از تکمیل پروفایل خود به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که با انتخاب get start می‌توانید کاتالوگ خود را کامل کنید.
    در صورتی که تمایل به این کار ندارید می‌توانید گزینه not now را انتخاب و وارد برنامه شوید.

نحوه فعالسازی واتساپ بیزنس

آموزش کامل واتساپ بیزنس و نکات طلایی آن

  • تنظیم پیام خودکار

تصور کنید که اگر کسب و کارتون گسترش پیدا کرده باشه صد در صد در طول روز پیام‌های زیادی از طرف مشتریان دریافت می‌کنید.

طبیعتا نمی‌توانید به همه‌ی آن‌ها به صورت دستی پاسخ دهید و در اینجا واتساپ بیزنس با سه قابلیت به کارتان می‌آید.قابلیت پیام Away Message همانند پیام‌های تبریک خودکار عمل می‌کند.

بدین صورت که شما می‌توانید یک پیام سفارشی را برای ارسال در صفحه چت افرادی که مایل به برقراری ارتباط با شما در زمان‌های غیرکاری هستند تنظیم کنید.

به عبارت دیگر، پیام شما می‌تواند حاوی اطلاعاتی در خصوص کسب‌وکار و ساعات پاسخگویی شما باشد.

شما می‌توانید نوع این پیام را خودتان مشخص کنید برای تنظیم این قابلیت کافی است به روش زیر عمل کنید :

  1. برای تنظیم این قابلیت جذاب کافی است ابتدا به تنظیمات واتساپ بیزینس مراجعه کنید .
  2. به بخش Business settings بروید.
  3. در ادامه گزینه Away message و سپس “Activate away message” (فعال‌سازی پیام خودکار) را انتخاب کنید.
  • WhatsApp Away message: این قابلیت به شما کمک می‌کند تا موجودی محصولات یا سرویس‌های خود را برای واتساپ بیزینس مشخص کنید.
    با این کار زمانی که یک مشتری محصولی را درخواست کند، درصورتی که آن محصول موجود نباشد، واتساپ بیزینس به صورت خودکار پیام ‘’موجودی محصول به پایان رسیده است’’ را برای مشتری ارسال می‌کند.
  • WhatsApp Greeting message: این قابلیت یک پیام خوشامد گویی برای برنامه است که شما آن را تعریف می کنید و برنامه آن را در دو حالت برای مشتری‌ها ارسال می‌کند.
    حالت اول زمانی است که مشتری برای اولین بار به شما پیام بدهد و حالت دوم مربوط به وقتی است که از پیام آخر او ۱۴ روز گذشته باشد.
  • WhatsApp Quick replies: در این حالت شما پیام‌هایی که در طول چت با مشتریان به مراتب استفاده می‌کنید را به واتساپ بیزینس اضافه کرده و از آن‌ها در گفتگوها استفاده می‌کنید.
    به عبارتی به آن پیام آماده نیز گفته می شود .این پیام‌ها به صورت آماده در پایین همه‌ی چت‌ها نمایش داده می‌شوند تا دسترسی به آن‌ها به سادگی ممکن باشد.
    به کمک این سه قابلیت شما می‌تواند با سرعت بیشتری به مشتریان خود پاسخ دهید تا هم آن‌ها انتظار زیادی نکشن برای پاسخگویی و هم شما وقت زیادی صرف جواب مشتریان نکنید .
  • پروفایل تجاری

شما می‌توانید با استفاده از این برنامه، یک پروفایل تجاری ایجاد کنید و توضیحاتی در باره کسب ‌وکار، آدرس ایمیل یا وبسایت خود را در اختیار مشتریان قرار دهید.
پروفایل یک کسب ‌وکار یک کسب و کار نشان دهنده هویت و نوع ان بیزینس می‌باشد که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که پروفایل تجاری شما همان نام برند شما است .
برای دریافت نشان Verified یا تایید شده اکانت خود، واتساپ باید حساب تجاری شما را تایید کند. برای ایجاد یک پروفایل تجاری کافی است :

  1. وارد برنامه واتساپ بیزینس شوید.
  2. به بخش تنظیمات آن بروید.
  3. سپس Business settings را انتخاب کرده و وارد قسمت پروفایل (Profile) شوید.
  • برودکست در نسخه API واتس اپ بیزینس

در مورد این موضوع به صورت خلاصه بحث می‌کنیم که واتساپ بیزینس دو نسخه دارد، یکی با امکان پرداخت و دیگری بدون امکان پرداخت. ورژنی که مشتری می‌تواند در آن به شما پول پرداخت کند ورژن API نام دارد .

واتساپ بیزینس عادی از این قابلیت بی‌بهره است البته به این نکته توجه داشته باشید ما در ایران باید همان واتساپ بیزینس نسخه عادی را استفاده کنیم چون زیرساخت‌های انتقال پول از طریق واتساپ وجود ندارد.

حالا شما برای محافظت از مخاطبین در برابر دریافت اسپم و برای اطمینان از اینکه واتساپ به یک پلتفرم خدمات مشتری برتر تبدیل می‌ تواند بشود. واتساپ امکان پخش تبلیغات را در API فراهم نمی‌کند.

تنها راه قابل تصور برای ارسال یک برودکست یا استفاده از نسخه API، این است که از پیام‌های نوع الگو استفاده کنید.با قاعده ارسالی که این نوع پیام‌ها دارند، فقط برودکست تراکنش‌ها برای اکثر کشورها رایج‌ترین سیستم استفاده برای پخش از طریق نسخه API خواهد بود.

این سیستم برای کسب و کارهایی مناسب است که تاییدیه رزرو، هشدارهای سیستم حمل و نقل و یادآوری‌های قرار کاری را ارسال می‌کنند.

در مرحله بعد، به ویژگی‌های جدید واتساپ بیزینس می‌پردازیم که اخیرا برای کاربران تجاری معرفی شده است و در سراسر جهان هم در دسترس همگام قرار دارد.

این ویژگی‌ها کاتالوگ واتساپ و همچنین سیستم پرداخت جدید نام دارند که بیشتر در موردشان صحبت خواهیم کرد.

  • کاتالوگ و مجموعه‌ها

همانطور که به کاتالوگ و مجموعه ها اشاره کوچکی کردیم به صورت با جزییات تری باید بگوییم که از دیگر ویژگی‌های جذاب واتساپ بیزینس می‌توان به قابلیت استفاده از کاتالوگ اشاره کرد.

چنین قابلیتی به کسب‌ وکار شما اجازه می‌دهد تا محصولات خود را به نمایش گذاشته تا افراد و مشتریان بتوانند کالاهای مورد علاقه خود را مشاهده و اطلاعات مربوط به آنها را پیگیری کنند.

بنابراین با استفاده از این کاتالوگ‌ها دیگر احتیاجی به توضیح قیمت و مشخصات تک تک محصولات را ندارید مسیر برای تان بسیار کوتاه و هموار می شود . در این صورت مشتریان می‌توانند بدون مراجعه به وب‌سایت فروشگاه، فرایند خرید را انجام دهند.

برای ایجاد یک مجموعه یا کاتالوگ کافی است مراحل گفته شده در بخش زیر را به دقت دنبال کنید:

  1. ابتدا برنامه WhatsApp Business خود را باز کنید.
  2. به تب Chats (گفتگوها) بروید.
  3. بخش More options (گزینه‌های بیشتر) را انتخاب کرده و از قسمت Business tools (ابزارهای بیزینس) روی گزینه Catalog و سپس Add new collection کلیک نمایید.
  4. یک نام برای مجموعه خود انتخاب کنید.
  5. سپس روی گزینه Next کلیک کنید.
  6. مواردی که قصد دارید در این کاتالوگ طبقه‌بندی شوند را انتخاب نمایید.
  7. در نهایت روی گزینه DONE ضربه بزنید.
  8. برای جذاب‌تر شدن کاتالوگ‌ها حتما از تصاویر باکیفیت و خوش آب و رنگ استفاده کنید تا کاربر با دیدن آن‌ها به خرید ترغیب شود.
  9. برخی گزینه‌ها هنگام ایجاد کاتالوگ می‌توانند خالی بمانند و لزومی ندارد که حتما آن‌ها را کامل کنید (مثلا شما می‌توانید بخش قیمت محصول را خالی بگذارید).
  10. برای به اشتراک گذاشتن کاتالوگ ساخته شده به داخل آن بروید و سپس به روی سه نقطه‌ی بالا سمت راست کلیک کنید تا گزینه Share نمایش داده شود.
    حال کافیست این گزینه را انتخاب کنید تا بتوانید به حالات مختلف کاتالوگ خود را به اشتراک بگذارید.
  • لینک کوتاه

تا اینجا با چند ویژگی کاربردی و جذاب واتساپ بیزنس آشنا شدید در آخر باید بگوییم که امکان این وجود دارد که برای پروفایل خود و همچنین چت با مشتریان یک لینک کوتاه ایجاد کنید و آن را در سرتاسر اینترنت و در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید.

به عنوان مثال این لینک کوتاه را می توانید به انتهای ایمیل شما اضافه کنید و یا این که در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرد.

واتس آپ بیزنس چیست و چه نکات طلایی دارد؟ در این مقاله از ایرانی فالو به صورت کامل به بررسی نصب و نحوه فعالسازی واتساپ بیزینس پرداختیم و شما را با امکانات واتس آپ بیزینس و نحوه نصب آن آشنا کردیم.

اگر شما نیز دارای کسب و کار کوچک هستید، حتما از این ابزار استفاده کنید چراکه می تواند در نحوه ارتباط شما با مشتریان بسیار مفید باشد.

چنانچه در نحوه نصب و پیاده سازی آن به مشکل برخورد کردید، حتما در قسمت نظرات آن را مطرح کنید تا بتوانیم راهنمایی های بیشتری برای شما وبلاگ آماده کنیم .

آموزش کامل واتساپ بیزنس و نکات طلایی آن

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها