امتیاز کاربران

بررسی مزایا و معایب هوش مصنوعی

بررسی مزایا و معایب هوش مصنوعی مقاله ای است که در ادامه سری مقاله های آموزشی مرجع محبوب ایرانی فالو می خواهیم به شما ارائه بدهیم.

بررسی مزایا و معایب هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

شما حتی اگر جز افرادی باشید که به علم و تکنولوژی علاقه ای ندارند باز هم حتما نام هوش مصنوعی را مخصوصا در چندین سال اخیر شنیده اید.

هوش مصنوعی (AI) یک دنیای وسیع شامل علوم کامپیوتر است که هدف مشخصی دارد.

هدف هوش مصنوعی تولید یک سری سیستم ها و ابزار های هوشمند است که بتوانند فعالیت هایی را که نیاز به هوش انسانی دارند را بدون دخالت ویژه انسان انجام بدهند. این فعالیت ها دامنه خیلی گسترده ای را شامل می شود که می تواند شاخه های مختلفی را ساپورت کند.

با گذشت زمان هوش مصنوعی بیشتر وارد بطن جامعه و همچنین بطن زندگی افراد می شود. بنابراین آشنایی با ماهیت هوش مصنوعی امری ضروری و مهم است.

ما مشاورین ایرانی فالو سعی می کنیم در ادامه مقاله شما را با هوش مصنوعی، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا کنیم تا شما بتوانید بهترین بهره را از آن ببرید.

هوش مصنوعی همان Artificial Intelligence  به اختصار AI است. در واقع هوش مصنوعی انجام‌ کار هایی است که نیاز به هوش انسانی دارند توسط قابلیت های برنامه های کامپیوتری است. هوش انسانی توسط برنامه های کامپیوتری ویژه ای شبیه سازی می شود، به این شبیه ساز هوش انسانی هوش مصنوعی گفته می شود.

البته نا گفته نماند که تعریف دقیقی از هوش مصنوعی وجود ندارد که همه عالمان و دانشمندان موافق آن باشند. این علم میان رشته ای در حال حاضر چندین و چند رویکرد متفاوت دارد و دارای شاخه های بسیار متفاوتی است.

سطوح هوش مصنوعی

پیش از بیان مزایا و معایب هوش مصنوعی بهتر است شما آشنایی بهتری با هوش مصنوعی و سطوح متفاوت آن به دست بیاورید.

هوش مصنوعی دارای چندین سطح متفاوت است که در ادامه این مقاله ما مشاورین ایرانی فالو آن ها را به شما بیان می کنیم.

  • هوش مصنوعی عمومی یا AGI: هوش مصنوعی عمومی همان هوش مصنوعی قوی است، سطحی که در آن سیستم های هوش مصنوعی توانایی این را دارند که همانند انسان فکر کنند و همچنین تصمیم گیری بکنند. امید است که در آینده بشر بتواند به این سطح از هوش مصنوعی برسد.
  • هوش مصنوعی محدود ANI: هوش مصنوعی محدود یا همان هوش مصنوعی ضعیف است، سیستم های دارای هوش مصنوعی محدود توانایی این را دارند که تنها یک وظیفه خاص را قبول کنند و آن را با دقت و کیفیت بالایی انجام بدهند. این سیسیتم ها عملکرد و وظایفی را که انسان از پیش برای آن ها تعریف می کند را بدون توانایی قدرت تحلیل و همچنین قدرت تفکر انجام می دهند.
  • ابر هوش مصنوعی یا سوپر هوش مصنوعی ASI: نمونه های این هوش مصنوعی فقط در فیلم ها و کتاب های علمی و تخیلی دیده ایم. در حال حاضر هنوز بشر به سطحی از هوش مصنوعی نرسیده است که این هوش مصنوعی از هوش انسانی برتر باشد. این هوش مصنوعی دارای هوش فرا بشری خواهد بود.

سطوح هوش مصنوعی

 

مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست؟

مزایا و معایب هوش مصنوعی در کنار همدیگر در دنیای واقعی و امروزه باعث ایجاد یک تحول عظیم در انواع صنایع مختلف شده اند.

مزایای هوش مصنوعی به شرح زیر است:

  • کاهش خطا های انسانی: شما شاید بعد از انجام کارهای روتین و تکراری دچار خستگی و کسالت بشوید این امر باعث افزایش احتمال خطای انسانی می شود اما سیستم هایی که دارای هوش مصنوعی می باشند از دقت بسیار بالایی برخوردارند که احتمال خطا در آن ها ناچیز است.
  • اتوماسیون اداری از طریق کمک در کار های تکراری: در واقع از طریق هوش مصنوعی کارهای تکراری مختلف در زمینه های متنوع خودکار سازی می شوند. استفاده از این قابلیت هوش مصنوعی یعنی خودکار سازی کار های تکراری سبب می شود که زمان و انرژی افراد برای انجام کار های دیگر و خلاقیت در امور ذخیره بشود.
  • مدیریت بهتر و گسترده تر داده ها: شما از طریق به کارگیری هوش مصنوعی به راحتی می توانید اطلاعات و داده های مورد نیاز خود را جمع بکنید و آن ها را برای رسیدن به هدف خود آنالیز و بررسی کنید.
  • مدیریت ریسک ها و بهبود امنیت: در تمامی سیستم ها وقتی هوش مصنوعی سبب کاهش خطا ها می شود ریسک در امور نیز به طبع کمتر می شود و این امر امنیت را برای سیستم به ارمغان می آورد.
  • دسترسی بیشتر: با استفاده از سیستم های هوش مصنوعی که همیشه در دسترس هستند نیاز به نیروی کار پاسخگو به خدمات و سوالات مشتریان کمتر می شود. هوش مصنوعی می تواند بی وقفه در طی شبانه روز و در تمام روز های هفته در دسترس باشد.
  • حذف ریسک توسط هوش مصنوعی: افراد می توانند بر برخی از خطرات موجود توسط هوش مصنوعی غالب بشوند و از این طریق خطرات را کاهش بدهند. شما می توانید کار های حیاتی را با مسئولیت و دقت بسیار بالا به ابزار های هوش مصنوعی بسپارید و از این طریق خطر ریسک را کاهش بدهید.
  • دستیار های دیجیتال: دستیار های دیجیتال که از قابلیت هوش مصنوعی برخوردارند امروزه در بیشتر سازمان ها و ارگان های عظیم وجود دارند و برای تعامل بسیار بیشتر با مشتریان کاربرد دارند.
  • اختراع های جدید توسط هوش مصنوعی: امروزه هوش مصنوعی در حوزه های بسیار متنوع با احتراع های جدیدی در حل مسائل و مشکلات پیچیده کمک های شایانی کرده است.
  • کمک به تصمیم های بی طرفانه توسط هوش مصنوعی: در حالی که احساسات در تصمیم گیری های انسان می تواند نقش مخربی داشته باشد تصمیم گیری های که توسط هوش مصنوعی انجام می سود فاقد احساسات هستند و این امر به پیش روی منطقی مسائل کمک می کند.
  • کمک های شایان به تحول دیجیتال
  • تصمیم گیری سریعتر و منطقی تر توسط هوش مصنوعی
  • ساخت ارتباطات کارآمد تر و قوی تر و بسیاری مزایای دیگر

معمولا همیشه صحبت از مزایای هوش مصنوعی به میان می آید ولی کمتر به معایب استفاده از هوش مصنوعی پرداخته می شود.

در ادامه مقاله ما مشاورین ایرانی فالو بعد از گفتن مهم ترین مزایای استفاده از هوش مصنوعی می خواهیم معایب آن را نیز به شما ذکر کنیم. معایب هوش مصنوعی به شرح زیر است:

  • هزینه های گزاف تولید ابزار های حاوی هوش مصنوعی: ابزار ها و سیستم هایی که بتواند با تقلید از هوش انسانی چیزی شبیه به آن را بازسازی کند کار ساده ای نیست. برای شبیه ساز هوش انسانی قطعا هزینه های بالایی برای تولید و تامین نیروهای انسانی نیاز است. پس برای تولید و همچنین استفاده از این ابزار ها شما باید بتوانید هزینه های بالایی را پرداخت کنید.
  • نداشتن ایده های جدید و خلاقیت در هوش مصنوعی: هوش مصنوعی هرگز نمی تواند خارج از چهارچوبی که برای آن تعریف شده است فکر کند. در واقع هوش مصنوعی فقط با داده هایی که از قبل دریافت کرده است کار می کند و هر گز نمی تواند در انجام امور خود خلاق باشد. از این رو بهتر است انجام کار های روتین و تکراری به هوش مصنوعی محول بشود و انجام کار هایی که نیاز به خلاقیت دارند به نیروی انسانی سپرده بشود.
  • تنبلی انسان ها با به کار بردن هوش مصنوعی: اتوماسیون در انجام کار ها سبب وابستگی انسان ها به هوش مصنوعی می شود. ما با سپردن کارهای تکراری و امورات خودمان به هوش مصنوعی از هوش و مغز خودمان در واقع کمتر استفاده می کنیم. از این رو استفاده آگاهانه با علم بر مزایا و معایب هوش مصنوعی بر روی انسان برای جلوگیری از آسیب به خود انسان و نسل های آینده به افراد توصیه می شود.
  • افزایش نرخ بیکاری: احتمالا بزرگترین عیبی که می توان به استفاده از هوش مصنوعی وارد کرد افزایش نرخ بیکاری افراد در جامعه است. در واقع هوش مصنوعی کم کم جایگزین کارهای روتین توسط انسان ها می شود و این امر فرصت های شغلی را از افراد دریغ می کند. مطالعات و تحقیقاتی که در حال انجام است نشان می دهد تا چندین سال آینده به احتمال درصد چشمگیری از نیروی انسانی شغل خود را از دست می دهند و هوش مصنوعی جایگزین برخی مشاغل خواهد شد.
  • حذف اخلاق توسط هوش مصنوعی: شما می توانید برنامه ها و مسائل مختلف را در هوش مصنوعی بگنجانید اما گنجاندن برخی ویژگی های انسانی از جمله اخلاق در هوش مصنوعی امری بسیار بعید است.

مواردی که ذکر کردیم قطعا تمام مزایا و معایب هوش مصنوعی نیست و استفاده از هوش مصنوعی در شاخه های مختلف قطعا مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

در این سری از مقاله های آموزشی مرجع ایرانی فالو، ما سعی کردیم یک آگاهی بیشتری نسبت به هوش مصنوعی برای شما ارائه بدهیم.

ایرانی فالو یک فروشگاه محبوب و معتمد مردمی است که علاوه بر ارائه مقاله های آموزشی رایگان، خدمات بی نظیری از تمام شبکه های اجتماعی را به کاربران ارائه می دهد.

برای آگاهی از خدمات با کیفیت ایرانی فالو می توانید با کارشناسان و متخصصان مرجع در ارتباط باشید.

مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها